Coraz bardziej popularne hashtagi (czy hasztagi w wersji spolszczonej) to nic innego jak słowa kluczowe, poprzedzone tytułowym znakiem hash: #. Używają je zwykli ludzie opisując swoje zdjęcia, ale też i wielkie firmy podczas kampanii reklamowych, czy konkursach – o tym dalej. Czy hashtagi wpływają na pozycjonowanie stron? Bezpośrednio oczywiście nie, jednak mogą mieć udział pośredni - warto o tym pamiętać. Warto pamiętać również, że mogą być one częścią form niektórych promocji, takich jak np. content marketing.
Kojarzycie zapewne Instagram? No tak, kto nie kojarzy, zwłaszcza od kiedy stał się własnością Facebooka. Aplikacja na smartfony umożliwiająca zrobienie zdjęcia, jego szybką obróbkę poprzez nakładanie filtrów, a kolejno udostępnienie go z opcjonalnym, krótkim opisem w swoim profilu - i to właśnie o opis chodzi, bo najczęściej skonstruowany jest w formie:
Ja z moim psem na wakacjach #summer #polishgirl #dog #beach
Wyrazy pisane po znaku #, to tak jak wspomnieliśmy na początku, najważniejsze wyrażenia kluczowe, po których odszukać można nasze zdjęcie. Im krótsze, unikatowe i bardziej treściwe – tym lepsze. Dodając je do zdjęcia należy odpowiedzieć sobie na pytanie – co zdjęcie przedstawia? Jakie słowa kluczowe ktoś może wpisać, aby odnaleźć nasze zdjęcie? Co jest dobrze wyszukiwalne? Sporym ułatwieniem dla niektórych może być, iż aplikacja Instagram wyświetla propozycje swoich hashtagów, posortowane według popularności.
Dodatkowo warto wspomnieć, iż hashtagi przywędrowały do nas z zagranicy. Do ich konstrukcji nie można używać więc polskich znaków (nie ma możliwości zapisania hashtagu o przykładowej treści "ściana"). To samo tyczy się znaków interpunkcyjnych (wszelkie kropki, przecinki, kreski).
Wyobraź sobie sytuację, że przeglądając Instagram trafiasz na fajne zdjęcie. Jesteś ciekawy kolejnych, o podobnej tematyce. Co robisz? Klikasz w jeden z hashtagów dostępnych w opisie zdjęcia – odpowiedni, do tego, czego szukasz. Efekt? Dostajesz to, czego chciałeś – a więc zdjęcia o podobnej tematyce, które w swoich opisach mają właśnie ten hashtag. Użyteczne, prawda?
Nie może zabraknąć tu też informacji na temat licznych konkursów o prostych zasadach czy innych eventów organizowanych najczęściej przez znane marki. Zrób zdjęcie, dodaj odpowiedni hashtag, a może Cie wylosujemy.
Interesujesz się danymi ubraniami? A może kosmetykami? Śledź ich profil na Instagramie a dowiesz się, kiedy organizowane są wyprzedaże (zapewne z hashtagiem #sale).
Do wszystkiego co powyższe należy dołożyć trochę liczb: społeczność Instagrama to ponad 300 milionów użytkowników oraz 70 milionów zdjęć i filmików publikowanych każdego dnia. Oczywiście liczby te stale rosną. Brzmi nieźle.
Oczywiście że nie! Choć najbardziej spopularyzowane są właśnie w obrębie tej aplikacji, to występują też przede wszystkim na Twitterze, Facebooku, Tumblr, Flickr czy nawet banerach reklamowych w Twoim mieście. Wszystko to tworzy synergię i dobrze zorganizowaną kampanię, którą możesz poprowadzić również i w swojej firmie.