E-mail marketing to rodzaj marketingu, który jako narzędzie komunikacyjne wykorzystuje pocztę elektroniczną. Jednak wbrew pozorom, wysyłanie wiadomości ofertowych za pośrednictwem maili przysparza pewną trudność, ponieważ wymaga wcześniejszego zapoznania się z przepisami prawnymi. Atrakcyjny szablon wiadomości i chwytliwe hasło to nie wszystko, trzeba zwrócić uwagę na prawa użytkowników. Chcesz rozpocząć promować swoją działalność poprzez e-mail marketing? Koniecznie przeczytaj ten artykuł.
Przechowywanie adresów potencjalnych klientów, które są wykorzystywane do marketingu, stanowi przetwarzanie danych, a każdy taki przypadek wymaga wykazania podstawy prawnej. Zostały one wymienione w art. 23 ust. 1 Ustawy. Przetwarzanie takich danych do celów marketingowych daje możliwość wykorzystania :
Zgody osoby, której dotyczą dane:
Prawnie usprawiedliwiony cel:
„Zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej”.
Informacją handlową będzie każda wiadomość e-mail, która będzie przestawiać ofertę produktów, usług oraz zachęcać do ich zakupu. Taka wiadomość przestanie być niezamówiona w momencie, gdy użytkownik udostępni swój adres e-mail i wyrazi zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.
Wspomniany zakaz obejmuje wyłącznie sytuacje, w których adresatem niezamówionej wiadomości jest osoba fizyczna, która nie prowadzi w swoim imieniu działalności gospodarczej. Przesłanie wiadomości marketingowej do firmy, która prowadzona jest w formie spółki prawa handlowego jest jak najbardziej dopuszczalne.
„Zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę”.
Mowa tutaj głównie o urządzeniach takich jak np. telefony, smartfony czy laptopy, czyli wszystkie urządzenia, których używamy do łączenia się z Internetem lub siecią telefoniczną.
Kwestia uzyskania zgody na użycie tych urządzeń jest wciąż poddawana dyskusjom. Uważa się, że samo uzyskanie zgody na otrzymanie informacji handlowej zwalnia nas z obowiązku otrzymania zgody na użycie automatycznych systemów wywołujących. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem będzie uzyskanie trzech osobnych zgód od potencjalnego adresata.
Kupując gotową bazę adresów e-mail, które zostaną wykorzystane do celów marketingowych, warto zwrócić uwagę na następujące kwestie:
Przed zakupem bazy upewnij się, że sprzedający uzyskał wszystkie wymagane zgody od osób, których dotyczą dane. Pamiętaj o tym, że przed przetwarzanie danych kupioną bazę trzeba również zarejestrować i powiadomić osoby zainteresowane, których dane są w bazie, o rozpoczęciu przetwarzania.
Pamiętaj, że pozycjonowanie strony to świetna alternatywa dla email marketingu - klienci trafią do Ciebie sami! :)