Blog marketingowy

eBlog

Kiedy sięgać po rebranding?

Czym jest rebranding?

Rebranding – to pozytywna (w założeniu) zmiana strategii i wizerunku danej marki (brandu). Często jest odpowiedzią na zmieniający się świat i potrzeby konsumentów. Obejmuje m.in.:

  • zmianę nazwy,
  • identyfikacji wizualnej (w tym np. logo, materiałów reklamowych, strony internetowej) - nowe logo zwykle sugeruje, że marka przeszła odświeżenie co ma mieć korzystny wpływ na zajmowaną pozycję na rynku.
  • oferowanych produktów,
  • proponowanych usług,
  • sposobu komunikacji.

Przy rebrandingu bardzo pomoże nam dodatkowe pozycjonowanie strony. Rebranding często mylnie postrzegany jest jako wyłączna zmiana identyfikacji wizualnej (bez np. zmiany strategii).

Korzyści

Korzyści płynące z procesu wdrożenia rebrandingu mogą być bardzo różne i zależą m.in. o celów które dana marka chce osiągnąć. Przykładowe korzyści opisano poniżej:

  • Wizerunkowe – w tym m.in.
    • poprawa wizerunku danej marki w tym przyciągnięcie do niej uwagi,
    • zwiększenie satysfakcji klientów,
    • zaznaczenie zmian zachodzących w firmie.
  • Finansowe
    • zwiększenie zysków marki,
    • wzrost wartości marki.
  • Organizacyjne
    • zmiana strategii komunikacyjnej,
    • usprawnienie wewnętrznych procesów.

Kiedy zdecydować się na rebranding?

Skorzystanie z procesu rebrandingu nie powinno być podyktowane wyłącznie względami estetycznymi jak np. chęć posiadania bardziej nowoczesnego logo. W takim przypadku nie przyniesie on oczekiwanych korzyści. Przy okazji warto pamiętać o budowie przyjaznej strony internetowej.

Powodów przemawiających za przebudowaniem danej marki może być wiele. m.in.:

  • Negatywne opinie na temat marki
    Firma popełniła jeden błąd przez który zyskała wiele niepochlebnych opinii? Jeśli przez to dobry wizerunek danej marki został nadszarpnięty, idealnym wyjściem z tej sytuacji jest właśnie rebranding! Taka zmiana pozwoli na odbudowę dobrego wizerunku i zaufania klientów.
  • Spadające zyski
    Zyski w firmie od pewnego czasu są coraz niższe? Oczywiście nie jest to przesłanką do natychmiastowego wdrożenia rebrandingu. W pierwszej kolejności należy dokonać szczegółowej analizy rynku i sprawdzić co spowodowało spadek. Na podstawie takiej analizy można ustalić kierunek zmian i na tej podstawie wdrożyć rebranding.
  • Zmiana grupy docelowej
    Firma wprowadziła nowy produkt kierowany do szczerszej grupy docelowej? Pamiętaj, że jeśli chcesz dotrzeć z tym produktem do szerszej grupy docelowej musisz zmienić strategię komunikacji i zmodyfikować wizerunek marki.
  • „Zakurzony” wizerunek
    Marka istnieje na rynku już kilka dobrych lat? To dobry powód do rebrandingu. Konkurencja prawdopodobnie stale się zmienia przez co sprawia wrażenie dużo bardziej elastycznej. Zmiana wizerunki może na nowo zwiększyć zainteresowanie Twoją marką i przyciągnąć do niej uwagę.

Przykłady rebrandingu w Polsce:

  • Idea > globalna marka Orange,
  • CPN > PKN Orlen
  • Era > T-Mobile
  • Telekomunikacja Polska > Orange
  • Lukas Bank > Crédit Agricole
  • Tablica.pl > OLX.pl
  • Statoil Polska > Circle K Polska
  • N + Cyfra+ > nc+
  • Bank BGŻ + Bank BNP Paribas > Bank BGŻ BNP Paribas
  • Globi > Carrefour Express

Chętnie Tobie pomożemy

Powierz nam swoje pozycjonowanie!